Pages

Saturday 17 December 2016

Lagu Basemah Bengkulu


Lirik Lagu :

Ding Kediding
Cipt. NN

Ding kediding ngambin umbut
Singgah ketalang ngambik pisang
Jangan diseding ayam luput
Tambangan nian sighat pulang

Jangan di seding ayam luput
Tambagan kaba nian tambangan sighat pulang
Jangan di seding ayam luput
Tambagan kaba nian tambangan sighat pulang

Ding kediding ngambin umbut
Singgah ketalang ngetam padi
Jangan diseding ayam luput
Jangan di aghap balik agi

Ding ke diding ngambin umbut
Singgah ketalang minta api
Jangan diseding ayam luput
Lemak kite bedalak lagi


Kedurang Badaku Dilahirkan
Cipt. Darus Nachrowi

Lemak benagh mateaghi pagi
Burung-burung beriang ati
Sungai jernih melighih tahun ke tahun
Melighih angok ke sawah

Aghi petang jeme lah ke balik
Besesame mandi di ayek
Ati lemak selalu tesenyum saje
Gawanglah ase di dade

Kerje keghas memeghas tenage
Mangke senai di aghi tue
Adik sanak dusun laman lemak gale
Awuuu... Aa.....wuuu....

Kerjesame care jeme kite
Adat baghi terus dijage
Di Kedurang bada aku dilahirkan
Di Lembah Bukit Barisan


Senandung Ribang Kemambang
Cipt. Bobby Mawardi

Petang-petang aghi ghenung ku temenung
Ndik teghase ayik mate ku belinang
Teghingat Ndung Bapang usahe di ume
Cakagh rejeki betani pinggir ghimbe

Petang-petang tengiang makku betembang
Ndualai suaghenye dipinggir talang
Lagunye lagu merdu ribang kemambang
Senandung suaghe hati jeme tebuang

Ase ndak melayang ku kesane
Terbang nggaghi Ndung Bapang di pinggir ghimbe
Tapi ape ka daye badan tekekang
Bejuang banting tulang di tanah Jawe

Petang-petang Emakku menyilap lampu
Ndik penerang Bapangku mengayam bubu
Tape ndik penawar ghindu di hatiku
Aghapan ku meminta cepat betemu

Petang-petang aghi ghenung ku temenung
Ndik teghase ayik mate ku belinang
Teghingat Ndung Bapang usahe di ume
Cakagh rejeki betani pinggir ghimbe

Petang-petang tengiang makku betembang
Ndualai suaghenye dipinggir talang
Lagunye lagu merdu ribang kemambang
Senandung suaghe hati jeme tebuang

Ase ndak melayang ku kesane
Terbang nggaghi Ndung Bapang di pinggir ghimbe
Tapi ape ka daye badan tekekang
Bejuang banting tulang di tanah Jawe

Petang-petang Emakku menyilap lampu

Ndik penerang Bapangku mengayam bubu
Tape ndik penawar ghindu di hatiku
Aghapan ku meminta cepat betemu 2x


Ghindu Dusun
Cipt. Robby

Selame aku merantau
Selame itu pule aku nahan rindu
Nge dusun ku ye jauh disane
Nge dusun nye banyak kenangan

Ku ingat nge jeme tue
Teghingat nge sanak femili
Teghingat nge kance lame
Teghingat pada perayaan

Oi emak aku ghindu nian
Oi emak aku ndak balek
Oi emak nanti aku balek
Amen la tecapai cite-citeku

Ku ingat nge jeme tue
Teghingat nge sanak femili
Teghingat nge kance lame
Teghingat pada perayaan

Oi emak aku ghindu nian
Oi emak aku ndak balek
Oi emak nanti aku balek
Amen la tecapai cite-citeku

Oi emak aku ghindu nian
Oi emak aku ndak balek
Oi emak nanti aku balek
Amen la tecapai cite-citeku

Karne ku ingin membangun negeriku
Karne ku ingin membangun negeriku
Karne ku ingin membangun negeriku


Cerite Bujang Dusun
Cipt. Rusdi / Kasim

Ade kise cerite bujang di dusun
Kalu malam duduk di pinggir jalan
Saling tunggu dengan kundang-kundang
Acara malam pegi begadisan

Pegi betandang pegi begadisan
Mbatak melur kain di pinggang
Adat lame adat kebiasean
Ngidari dusun betumpang ribang

Bujang di dusun memang bebangean
Lah tau jeme ndik ribang
Karne ibung dindak bukak duaghe
Pastike lengit anak tanggenye

Bulan terang bintang betaburan
Bujang nga gadis beribang-ribangan
Sambil duduk bepandang-pandangan
Acara malam jadi begadisan

Pegi betandang pegi begadisan
Mbatak melur kain di pinggang
Adat lame adat kebiasean
Ngidari dusun betumpang ribang

Bujang di dusun memang bebangean
Lah tau jeme ndik ribang
Karne ibung dindak bukak duaghe
Pastike lengit anak tanggenye

Bulan terang bintang betaburan
Bujang nga gadis beribang-ribangan
Sambil duduk bepandang-pandangan
Acara malam jadi begadisan

No comments:

Post a Comment